Społeczne uczenie się

Psychologia zwierząt

Zarówno pies, jak i człowiek to istoty stadne. Grupa jest dla nas wsparciem, wzorem do naśladowania, daje poczucie bezpieczeństwa. Jak wykorzystać grupę społeczną w pracy z czworonogiem? 
I dlaczego jest ona istotna również dla opiekuna?

Dobrze funkcjonująca grupa oznacza współpracę, wsparcie, wspólne korzyści, których w pojedynkę nie udałoby się osiągnąć, a także naukę. Wzajemnie obserwujemy swoje stany emocjonalne, reakcje, zachowania. Słuchamy, ale i szukamy dodatkowych wskazówek w mimice. Uczymy się od siebie nawzajem, przede wszystkim przez obserwację, naśladownictwo oraz metodę prób i błędów. Wyciągamy wspólne wnioski, polepszamy nasze umiejętności. Jesteśmy dla siebie wzajemnym wsparciem i doświadczeniem. Poczucie przynależności do grupy, posiadanie kogoś obok siebie, zawsze przynosi korzyści – o ile chcemy z tego skorzystać.

Rób tak, jak ja
Psy, jako zwierzęta stadne, potrzebują wsparcia społecznego i nauki, która za nim płynie, a siłę takiego społecznego uczenia się można zaobserwować chociażby w metodzie Do As I Do (zrób tak jak ja), gdzie przez obserwację psy naśladują swojego przewodnika w nauce nowych czynności. Mimo ogromnych różnic, chociażby anatomicznych, psy rewelacyjnie korzystają ze wskazówek swojego przewodnika, które mogą obserwować i dzięki temu odtwarzać nowe zadania czy umiejętności. Wiec, wyobraźmy sobie, jak bardzo wzmacniająca może być możliwość obserwacji czegoś bardziej dla niego czytelnego, czyli innego psa? Jak szerokie mogą z tego wyniknąć interakcje, jak grupa społeczna jego gatunku otwiera wiele możliwości, których – my ludzie – nie mo...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy